Home / Πρώτες Βοήθειες / Hangover / Μπορώ να αποφύγω το χανγκόβερ;

Μπορώ να αποφύγω το χανγκόβερ;

morning-after-hangover_300x200Έντονος πονοκέφαλος, ναυτία, ζαλάδα, αφυδάτωση: οποιοσδήποτε έχει πιει υπερβολικά, ξέρει τις συνέπειες. Το χανγκόβερ έχει αναφερθεί από την εποχή των αρχαίων Αιγυπτίων. Ωστόσο, γνωρίζουμε λίγα για το τι συμβαίνει στο σώμα και προκαλούνται τα συμπτώματα του χανγκόβερ.

Πέρα από τα προφανή σωματικά συμπτώματα, όπως ο πονοκέφαλος, η ξηροστομία, η εξάντληση και η ναυτία, το χανγκόβερ έχει και ψυχικές επιπτώσεις, όπως η ευερεθιστότητα και το άγχος.

Οι ειδικοί σήμερα θεωρούν ότι το χανγκόβερ είναι συνδυασμός:

  • των άμεσων σωματικών επιδράσεων του αλκοόλ
  • των ενώσεων που παράγονται κατά την επεξεργασία του αλκοόλ από το ήπαρ (ειδικότερα της ακεταλδεΰδης, η οποία είναι πιο τοξική από το αλκοόλ)
  • άλλων ουσιών των αλκοολούχων ποτών (γνωστών ως congeners)
  • περίπλοκων επιπτώσεων της διακοπής του αλκοόλ στο κεντρικό νευρικό σύστημα, όταν κάποιος σταματά μια περίοδο μεγάλης κατανάλωσης.

Η έρευνα έχει δείξει ότι το χανγκόβερ ξεκινά λίγες ώρες αφότου κάποιος σταματά να πίνει, όταν τα επίπεδα του αλκοόλ στο αίμα πέφτουν. Η χειρότερη φάση των συμπτωμάτων είναι όταν το αλκοόλ έχει φύγει τελείως από την κυκλοφορία του αίματος, ενώ μπορεί να συνεχίζονται μέχρι και ένα εικοσιτετράωρο μετά. Κατά τη διάρκεια των αιώνων, έχει αναφερθεί μία πληθώρα «θεραπειών» για το χανγκόβερ (π.χ. το λάχανο, το κρύο ντους, το να πιει κάποιος επιπλέον αλκοόλ).

Ωστόσο, μεγάλη συστηματική ανασκόπηση που δημοσιεύθηκε στο περιοδικό British Medical Journal για την πρόληψη και αντιμετώπιση του χανγκόβερ, βρήκε λίγες ισχυρές ενδείξεις για το ότι κάτι άλλο πέρα από το να αποφεύγεται τελείως το αλκοόλ ή να καταναλώνεται με μέτρο, μπορεί να προλαμβάνει ή να διώχνει το χανγκόβερ.

Συστάσεις

  • Οι άνδρες δεν πρέπει να πίνουν τακτικά περισσότερο από 3-4 μονάδες αλκοόλ την ημέρα.
  • Οι γυναίκες δεν πρέπει να πίνουν τακτικά περισσότερο από 2-3 μονάδες την ημέρα.
  • Αν ήπιατε κάποια φορά υπερβολικά, αποφύγετε το αλκοόλ για 48 ώρες.

Μία μονάδα αλκοόλ αντιστοιχεί σε 10ml αλκοόλ. Για παράδειγμα, ένα μικρό ποτήρι κρασί περιλαμβάνει 1,5 μονάδες και μία μπύρα με 5 % αλκοόλ σε ένα μεγάλο ποτήρι μπορεί να περιλαμβάνει 3 μονάδες. «Τακτικά» σημαίνει να καταναλώνει κάποιος αυτήν την ποσότητα κάθε μέρα ή τις περισσότερες ημέρες της εβδομάδας.

Το αλκοόλ είναι διουρητικό, δηλαδή απομακρύνει τα υγρά από το σώμα. Έτσι η υπερβολική κατανάλωση μπορεί να οδηγήσει σε αφυδάτωση, και η αφυδάτωση είναι αυτή που προκαλεί πολλά από τα συμπτώματα του χανγκόβερ. Το αλκοόλ μπορεί να ενοχλήσει το στομάχι, να διαταράξει τον ύπνο και είναι πιθανό να παραμείνει στο σώμα μέχρι και το επόμενο πρωί.

Ο καλύτερος τρόπος να αποφύγετε το χανγκόβερ είναι να μην πιείτε. Αν αποφασίσετε να πιείτε, κάντε το με σύνεση, εντός των ορίων που συστήνονται. Μην πίνετε περισσότερο από όσο γνωρίζετε ότι αντέχει το σώμα σας, και αν δεν είστε σίγουροι πόσο είναι αυτό, να είστε προσεκτικοί.

Επίσης, μπορείτε να ακολουθήστε τις παρακάτω συμβουλές:

  • Μην πίνετε με άδειο στομάχι. Πριν βγείτε, καταναλώστε ένα γεύμα που να περιλαμβάνει υδατάνθρακες (π.χ. μακαρόνια, ρύζι) ή λίπη. Το φαγητό θα βοηθήσει στην πιο αργή απορρόφηση του αλκοόλ από τον οργανισμό.
  • Μην πίνετε ποτά σκούρου χρώματος αν έχετε καταλάβει ότι έχετε ευαισθησία σε αυτά. Περιέχουν συστατικά τα οποία ερεθίζουν τα αιμοφόρα αγγεία και τους ιστούς του εγκεφάλου και μπορεί να επιδεινώσουν το χανγκόβερ.
  • Πίνετε νερό ή μη-ανθρακούχα αναψυκτικά στο μεσοδιάστημα που καταναλώνετε αλκοολούχα ποτά. Τα ανθρακούχα ροφήματα επιταχύνουν την απορρόφηση του αλκοόλ από τον οργανισμό.
  • Πιείτε ένα ποτήρι νερό πριν κοιμηθείτε και βάλτε ακόμα ένα δίπλα στο κρεβάτι σας, για να πίνετε κατά τη διάρκεια της νύχτας.

Το επόμενο πρωινό
Αν ξυπνήσετε το επόμενο πρωί και νιώθετε άσχημα, πιθανόν δεν ακολουθήσατε αυτές τις συμβουλές. Παρότι δεν υπάρχουν «θεραπείες» για το χανγκόβερ, υπάρχουν τρόποι για να μειωθεί η ένταση των συμπτωμάτων.

Ένας τέτοιος τρόπος είναι η ενυδάτωση του σώματος προκειμένου να μπορεί να αντιμετωπίσει τα επώδυνα συμπτώματα (αν και η καλύτερη στιγμή για ενυδάτωση είναι πριν τον ύπνο). Τα παυσίπονα μπορούν να βοηθήσουν στον πονοκέφαλο και τις μυϊκές κράμπες. Συνήθως προτιμώνται παυσίπονα με βάση την παρακεταμόλη, καθώς η ασπιρίνη μπορεί να ερεθίσει επιπλέον το στομάχι και να αυξήσει τη ναυτία. Τρόφιμα που περιέχουν ζάχαρη μπορεί να είναι βοηθητικά, και σε ορισμένες περιπτώσεις, είναι πιθανόν να χρειαστεί πρώτα ένα αντιόξινο σκεύασμα για το στομάχι.

Μπορείτε να αντικαταστήσετε τα χαμένα υγρά πίνοντας, για παράδειγμα, νερό, σόδα ή ισοτονικά ροφήματα, τα οποία δεν επιβαρύνουν το πεπτικό σύστημα. Το να πιει κάποιος περισσότερο αλκοόλ, δεν βοηθά. Η κατανάλωση αλκοόλ το πρωί είναι μία παράτολμη συνήθεια, και μπορεί απλά να καθυστερεί την εμφάνιση των συμπτωμάτων μέχρι το αλκοόλ να εξασθενίσει και πάλι.

Αν κάποια φορά πιείτε πολύ, με χανγκόβερ ή χωρίς, οι γιατροί συμβουλεύουν να περιμένετε 48 ώρες πριν καταναλώσετε και πάλι αλκοόλ, προκειμένου να δώσετε στους ιστούς του σώματός σας τον απαραίτητο χρόνο για να επανέλθουν. Φυσικά, κάποιες φορές ένα χανγκόβερ κάνει πιο εύκολη την υιοθέτηση αυτής της συμβουλής.

 

neaygeia.gr

Διαβάστε επίσης

Τι προσέχουμε με τον καύσωνα για να έχουμε την υγεία μας. Χρήσιμες οδηγίες για ομάδες ατόμων υψηλού κινδύνου

Τι προσέχουμε με τον καύσωνα για να έχουμε την υγεία μας. Χρήσιμες οδηγίες για ομάδες ατόμων υψηλού κινδύνου

του Aλέξανδρου Γιατζίδη, M.D., medlabnews.gr Οι υψηλές θερμοκρασίες αποτελούν αναπόσπαστο κομμάτι της καθημερινότητάς μας κατά τη διάρκεια …

Αφήστε μια απάντηση

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress

By continuing to use the site, you agree to the use of cookies. more information

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close