Το σύνδρομο επαγγελματικής εξουθένωσης ή αλλιώς “burnout” μελετήθηκε στις Ηνωμένες Πολιτείες σε ανθρώπους που ασκούσαν διαφορετικά επαγγέλματα βοήθειας: ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό, εκπαιδευτικούς, κοινωνικούς λειτουργούς, αστυνομικούς, λειτουργούς ψυχιατρικών νοσοκομείων, ανθρώπους που εργάζονται με μικρά παιδιά και άλλα. Σήμερα επηρεάζει όλο και περισσότερες κατηγορίες εργαζομένων που εμφανίζουν κόπωση και μεγάλο επαγγελματικό άγχος, μεταξύ των οποίων δημοσιογράφους, ελεγκτές εναέριας κυκλοφορίας και διαφημιστές.

Το σύνδρομο του burnout χαρακτηρίζεται κυρίως από:
– συναισθηματική εξάντληση, που αναφέρεται στην αίσθηση συνεχούς έντασης και συναισθηματικής αποξένωσης στις διαπροσωπικές σχέσεις των εργαζόμενων
– αρνητική και αγενή πολλές φορές συμπεριφορά στο εργασιακό περιβάλλον
– αίσθημα μειωμένων προσωπικών επιτευγμάτων, που εκδηλώνεται κατά τη συνεργασία με άλλους με την πεποίθηση ότι η ικανότητα και η επιθυμία τους για επιτυχία μειώνονται συνεχώς.

Συμπτώματα

  1. Κούραση
  2. Υπερένταση
  3. Διαταραχές ύπνου
  4. Πόνοι (πλάτη, μέση), πονοκέφαλοι/ημικρανίες
  5. Κατάθλιψη
  6. Έλλειψη ενδιαφέροντος
  7. Μειωμένη αυτοπεποίθηση
  8. Τύψεις, ενοχές
  9. Ευερεθιστότητα
  10. Συγκρούσεις με συναδέλφους και οικογένεια
  11. Μειωμένη απόδοση στην εργασία
  12. Συχνές απουσίες ή εργασιομανία

Πως μπορεί να αντιμετωπιστεί

  1. Αναγνωρίστε τους παράγοντες που συνέβαλαν στο burn-out.
  2. Μάθετε να λέτε όχι και να εξηγείτε το λόγο: Μειώστε τις υποχρεώσεις που αναλαμβάνετε και υιοθετείστε πιο ρεαλιστικούς στόχους.
  3. Διαχειριστείτε το άγχος σας προσπαθώντας να βρείτε λίγο χρόνο μέσα στην ημέρα για να ηρεμήσετε και να χαλαρώσετε.
  4. Ξεκινήστε να γυμνάζεστε προκειμένου να ενεργοποιήσετε τις ορμόνες εκείνες που μειώνουν το άγχος.
  5. Οργανώστε το χρόνο σας και βάλτε προτεραιότητες στη δουλειά σας. Δεν έχουν όλα τα εργασιακά καθήκοντα την ίδια προτεραιότητα.
  6. Συζητήστε το θέμα με τον προϊστάμενό σας και προσπαθήστε να βρείτε από κοινού μια λύση για καλύτερο καταμερισμό των αρμοδιοτήτων σας.
  7. Πάρτε άδεια από τη δουλειά σας για να ξεκουραστείτε και να φορτίσετε τις μπαταρίες σας.
  8. Αυξήστε τις ώρες ύπνου σας, έστω και κατά μια ώρα την ημέρα